Rehabilitace

Následující rozpis rehabilitace je takový, podle kterého jsem cvičila já. U každého to probíhá trochu jinak, každý lékař má trochu jiný názor, vše je tedy pouze informativní.

Obecně platí – cvičte do mírné bolesti, ale ne přes velkou bolest. Cvičte pravidelně, po operaci je vše pouze „polotovar“, je nesmírně důležité cvičit podle instrukcí lékaře a individuálního vývoje. Já jsem cvičila poctivě, ale nohu jsem nepřetěžovala, pokud bolela, tak jsem třeba den dva úplně vynechala.

Řídila jsem se pokyny rehabilitační sestry a cvičení doplňovala/upravovala podle dalších informací z internetu (především mi připadal dobře vymyšlený rehabilitační program v angličtině – viz odkazy) a podle vlastních pocitů při cvičení. Poslouchejte, co vám „noha říká“, a podle toho cvičení upravujte. Nesnažte se nic uspěchat!

Rehabilitace by měla začít již před operací. Jak se potom bude rychle dostávat noha do normálu, hodně totiž záleží na tom, v jakém stavu byly svaly předtím. Je proto dobré celkově posílit svalstvo stehen i lýtek ještě před operací.

Je doporučeno před operací koupit míček overball a flexaband – gumový pás (nejlehčí tuhost).

Pokud je kromě plastiky LCA ještě sešívaný meniskus, tak s berlemi 1 měsíc nohu vůbec nezatěžovat a nestoupat na ni, pak 14 dní na poloviční zátěž. Po 6 týdnech postupně plná zátěž a bez berlí.

Chůze o berlích po schodech dolů: v pořadí berle, operovaná noha, zdravá noha. Chůze o berlích po schodech nahoru: v pořadí zdravá noha, operovaná noha, berle.

Ohýbání: zde se názory velmi liší, kdy by měl člověk dosáhnout kolika stupňů. Někde propouštějí z nemocnice po dosažení 9O°, někdo doporučuje dosáhnout 90° až 5. týden, já jsem po 6 týdnech dosáhla cca 120°, poté mi ortoped doporučil postupně začít ohýbat na plný rozsah. Při sešívání menisku by se s ohybem mělo postupovat pomaleji (cca za měsíc 90°).

Důležité je zpočátku především natahování, propínání operované nohy, ohyb postupně časem.

Někdo doporučuje po třech měsících začít chodit do posilovny (lehpres, ¼ a ½ dřepy se zátěží), já jsem do konce 5. měsíce po operaci cvičila pořád doma se zátěží. Do posilovny jsem začala chodit teprve od začátku 6. měsíce.

Běh někdo doporučuje po 3 měsících, jiný až kolem 5. – 6. měsíce. Já jsem poprvé pomalu zkusila klusat po 4 měsících. Zpočátku to dost bolelo, počkala jsem 14 dní a zkusila to znovu. Chodila jsem okruh 5 km volnou chůzí, pak rychleji a postupně jsem zařazovala krátký klus. V polovině 6. měsíce jsem odklusala pomalu celý okruh.

Po 4 měsících někdo povoluje běžky.

Teprve po půl roce od operace povoleny rotační pohyby.

Kolem 9. – 12. měsíce se teprve doporučuje návrat k náročnějším sportům – fotbal, hokej, házená. Stejně tak doskoky a běh po nerovném terénu.

Vaz je těsně po operaci prokrvený, pak odumře a pomalu se začne zase oživovat a prokrvovat. Plného prokrvení a pevnosti by měl dosáhnout až po 12 – 16 měsících (někdo uvádí po 9 měsících, můj ortoped po 6 měsících). Teprve po dvou letech se vyplní defekty po odběru štěpu.

 

Rozpis rehabilitace po operaci kolene, především po plastice LCA

U některých cviků jsou prolinky na video na youtube – správné provedení daného cviku.

V nemocnici

1. den

  • pouze odpočívání

2. den

  • pár kroků o berlích na WC a do koupelny
  • ohýbat a natahovat špičky, kroužení v kotníku (prevence trombózy)

3. den

  • nácvik chůze o berlích po pokoji a na chodbě
  • motorová dlaha (ohýbání) – postupně zvětšování úhlu od ca 30° do 60°
  • ohýbání a natahování nohy na posteli – aby se „odčerpala“ krev s tekutinou hadičkami do plastových sáčků
  • ohýbat a natahovat špičky, kroužení v kotníku
  • tlačit nataženou nohou do podložky

4. den

  • totéž jako 3. den, motorová dlaha až na ca 80°

 

Doma

Do 10. dne

(cvičit 2 x denně)

  • ohýbat a natahovat špičky, kroužení v kotníku – co nejčastěji
  • ohýbání – sunout patu po podložce k sobě – 20x
  • míček (overball) pod koleno, tlačit do podložky, zatínat svaly přední i zadní strany stehna, pata na zemi a tlačit zároveň patou do podložky – 10 x 5s výdrž, zvyšovat až na 30 x 15 s výdrž
  • zatínat svaly přední strany stehna – 10 x 5s výdrž, zvyšovat až na 30 x 15 s výdrž
  • polštář pod patu a vyvěšovat nohu několikrát za den
  • sezení na židli a pokrčování – výdrž 1 minuta
  • chůze po bytě o berlích – pouze simulace kroků operovanou nohou, pokládat lehce na zem, nezatěžovat

 

Od 10. dne

Totéž jako do 10. dne plus následující:

  • zatínání stehenního svalu při pokrčení nohy v úhlech (0°), 30°, 45°
  • zvedání natažené nohy – 3 x 5, postupně zvyšovat na 3 x 15
  • ohýbání kolene vleže na břiše
  • namotat vsedě flexaband (široká guma na cvičení) na špičku, rukou gumu napnout – krčit a natahovat bez zapojení kolene – 3 x 20
  • po vyndání stehů péče o jizvu:
    • zatlačit bříšky palců po obou stranách jizvy, pohybovat celou vrstvou kůže (ne pouze vrchní vrstvou) doleva a doprava – jizvu neroztahovat!
    • totéž, ale dělat s jizvou jakoby esíčka
    • řasit jizvu v podélném směru
    • natahování (podélně, neroztahovat!)
    • mazat nesoleným sádlem nebo nějakou neparfémovanou mastí, například měsíčkovou
  • mobilizace čéšky
    • uchopit čéšku mezi palec a ukazováček a pohybovat s ní ve všech směrech

 

3. týden (znamená od 15. dne po operaci)

(cvičit 2 x denně)

  • ohýbat a natahovat špičky, kroužení v kotníku
  • ohýbání – sunout patu po podložce k sobě – 20x
  • míček tlačit do podložky, zatínat svaly zadní strany stehna, pata na zemi a tlačit zároveň patou do podložky – 30 x 10s výdrž
  • zatínat svaly přední strany stehna 30 x 10s výdrž
  • odtahovat a přitahovat nataženou nohu do stran – 3 x 5 až 3 x 15
  • polštář pod patu a vyvěšovat 5 minut několikrát za den
  • zvedání natažené nohy 3 x 5 až 3 x 15
  • namotat flexaband na špičku – krčit a natahovat bez zapojení kolene – 3 x 20
  • sezení na židli a pokrčování – výdrž 1 minuta – přidávat úhel
  • chůze po bytě bez zatěžování
  • natahování s ručníkem za špičku (přitahování špičky ručníkem, noha propnutá)
  • mobilizace čéšky
  • péče o jizvu

 

4., 5. a 6. týden

(cvičit 2 x denně)

  • ohýbat a natahovat špičky, kroužení v kotníku
  • ohýbání – sunout patu po podložce k sobě – 20x
  • míček tlačit do podložky, zatínat svaly zadní strany stehna, pata na zemi a tlačit zároveň patou do podložky – 30 x 10s výdrž
  • zatínat svaly přední strany stehna 30 x 10s výdrž
  • odtahovat a přitahovat nataženou nohu do stran – 3 x 5 až 3 x 15
  • polštář pod patu a vyvěšovat 5 minut několikrát za den
  • zvedání natažené nohy 3 x 5 až 3 x 15
  • namotat flexaband na špičku – krčit a natahovat bez zapojení kolene – 3 x 20
  • když je již dosaženo plné extenze, ručník pod koleno, zatlačit a zvednout patu, 10 x 5s výdrž, postupně až na 30 x 10s
  • mezi kolena overball, stlačovat 5-10x (natažené nohy)
  • sezení na židli a pokrčování – výdrž 1 minuta – přidávat
  • chůze po bytě bez zatěžování – zvedání pokrčené nohy 20 cm od země při chůzi
  • propínání vsedě na zemi s chycením za špičku
  • vkleče na zdravé noze zvedat nataženou operovanou nohu – 3 x 5 až 3 x 15
  • mobilizace čéšky
  • péče o jizvu

 

7., 8. a 9. týden

Po 6 týdnech se začíná chodit na rehabilitaci – já jsem chodila na magnet a cvičení. Resp. asi to bude opět různé lékař od lékaře. Mám dva známé, kteří nechodili nikam a cvičili pouze doma, jiní (dle toho, co jsem četla od lidí na internetu) chodili na cvičební programy zaměřené speciálně na tuto operaci. Chválili si např. CLPA (Centrum léčby pohybového aparátu v Praze) – tam mají pravděpodobně cvičební programy již hned po operaci.

Vše tři série, opakování 5 až 15 (přidávat), 1 x denně

 

10. týden

Vše tři série, opakování 5 až 15 (přidávat), 1 x denně

 

11. týden

Vše tři série, opakování 5 až 15 (přidávat), 1 x denně

 

12. týden

Vše tři série po 15 (jak to jde, přidávat až na těch 15), 1 x denně

  • ohýbání
  • rotoped 20 minut
  • velký míč na zeď, tlačit do zdi, nohy do pravého úhlu
  • míč na zeď, valit nahoru a dolů, nohy do pravého úhlu
  • vleže na zádech na karimatce nohy na velký míč – natažené, srovnat koleno, tlačit do míče, zvedat pánev
  • vsedě s nohou svěšenou ze stolu natahovat nohu, špičku pokrčit, míček mezi kolena – se závažím 0,5 kg
  • vleže na zádech na karimatce nohy na velký míč – srovnat koleno, pokrčené nohy, zvedat pánev
  • vsedě s nohou svěšenou ze stolu natahovat nohu – varianta s natočením na vnitřní a na vnější stranu stehna – se závažím 0,5 kg
  • na břiše krčení nohy, podložit 1 ručníkem, pánev na zemi – se závažím 1 kg
  • stoj na jedné mírně pokrčené noze (operované) plus kruhy a mávání rukama (levou, pravou rukou, rychle, pomalu….), zkusit hýbat i pravou nohou
  • vestoje podřepy se srovnaným kolenem – sjezdový postoj – výdrž 30s, opakovat 6x
  • výpony na obou nohou
  • výstupy – na malý stupínek úplně, na větší přenos váhy. Sestupy.
  • balanční podložka Dynair Ballkissen Senso – stát na ní s mírně pokrčenýma nohama, házet si míčkem, hýbat rukama…držet rovnováhu
  • výpady operovanou nohou dopředu – srovnat koleno, pomalu přenést váhu, vydržet, postavit se na ní a zpátky
  • protažení vestoje kvadricepsu – přitáhnout rukou patu k zadku, podsadit pánev
  • protažení lýtka – natažená noha dozadu, špička směřuje dopředu, přední noha pokrčená
  • protahování zadní strany – ve dřepu s unožením a přitažením špičky
  • jizva – jen občas zkontrolovat
  • mobilizace čéšky – občas

 

13. týden

Vše tři série po 15 (jak to jde, přidávat až na těch 15), 1 x denně

  • ohýbání
  • rotoped 20 minut
  • míč na zeď, tlačit do zdi a valit nahoru a dolů jen operovanou nohou
  • vsedě s nohou svěšenou ze stolu natahovat nohu – plus varianta s natočením na vnitřní stranu stehna – se závažím 0,5 kg
  • vleže na zádech na karimatce nohy na velký míč – srovnat koleno, pokrčené nohy, zvedat pánev
  • na boku se závažím 1 kg zvedat nataženou nohu – vnější strana stehna
  • vsedě míček mezi pokrčená kolena – stiskávat
  • na břiše krčení nohy, podložit 1 ručníkem, pánev na zemi – se závažím 1 kg
  • podřepy se srovnaným kolenem – sjezdový postoj – výdrž 30s, opakovat 6x
  • výpony na obou nohou
  • zkoušet chodit po schodech nahoru a dolů
  • balanční podložka – stát na ní s mírně pokrčenýma nohama
    • podřepy
    • stoupat jen na operovanou nohu
  • výpady operovanou nohou dopředu – srovnat koleno, pomalu přenést váhu, vydržet, postavit se na ní a zpátky
  • výpady s operovanou nohou vzadu
  • protažení vestoje kvadricepsu – přitáhnout rukou patu k zadku, podsadit pánev
  • protažení lýtka – natažená noha dozadu, špička směřuje dopředu, přední noha pokrčená
  • protahování zadní strany – ve dřepu s unožením a přitažením špičky
  • jizva – jen občas zkontrolovat
  • mobilizace čéšky – občas
  • začít plavat – kraulové nohy
  • chodit na delší procházky

 

14. týden

Vše tři série po 15 (jak to jde, přidávat až na těch 15), 1 x denně

  • ohýbání
  • rotoped 20 minut
  • vsedě s nohou svěšenou ze stolu natahovat nohu – plus varianta s natočením na vnitřní stranu stehna – se závažím 0,5 kg
  • vleže na zádech na karimatce nohy na velký míč – srovnat koleno, pokrčené nohy, zvedat pánev
  • na boku se závažím 1 kg zvedat nataženou nohu – vnější strana stehna
  • na boku se závažím 1 kg zvedat nataženou nohu – vnitřní strana stehna
  • vkleče na zdravé noze zvedání a krčení operované nohy se závažím 1 kg
  • vleže na zádech pokrčené nohy, zvedat pánev, zdravou nohu zvednout a opět položit
  • podřepy se srovnaným kolenem 3×10
  • výpony na obou nohou
  • schody – 3 x 15 výstup operovanou nohou
  • balanční podložka – stát na ní s mírně pokrčenýma nohama
    • podřepy
    • stoupat jen na operovanou nohu
  • výpady operovanou nohou dopředu – srovnat koleno, pomalu přenést váhu, vydržet, postavit se na ní a zpátky
  • výpady s operovanou nohou vzadu
  • protažení vestoje kvadricepsu – přitáhnout rukou patu k zadku, podsadit pánev
  • protažení lýtka – natažená noha dozadu, špička směřuje dopředu, přední noha pokrčená
  • protahování zadní strany – ve dřepu s unožením a přitažením špičky
  • jizva – jen občas zkontrolovat
  • mobilizace čéšky – občas
  • začít plavat – kraulové nohy
  • chodit na delší procházky

 

Od začátku 15. týdne – program na cca 1 měsíc

  • obden posilování
  • obden rotoped 20 minut na větší zátěž nebo kolo venku
  • plus navíc chůze a plavání
  • každý den trochu klusat v bytě přes špičky. Dopředu a dozadu.
  • 1 den úplně volno
  • jizva – jen občas zkontrolovat
  • mobilizace čéšky – občas

Posilování:

  • rotoped 5 minut na zahřátí na lehkou zátěž

Vše 3 x 15

  • vsedě s nohou svěšenou ze stolu natahovat nohu se závažím 1 kg, postupně 2 kg
  • na boku se závažím 1 kg zvedat nataženou nohu – vnější strana stehna, postupně 2 kg
  • na boku se závažím 1 kg zvedat nataženou nohu – vnitřní strana stehna, postupně 2 kg
  • vkleče na zdravé noze zvedání a krčení operované nohy se závažím 1 kg, postupně 2 kg
  • podřepy se srovnaným kolenem 3×10, postupně případně se závažím 1 kg do každé ruky
  • výpony – postupně na jedné noze
  • schody – plus schody po dvou
  • balanční podložka – stát na ní s mírně pokrčenýma nohama
    • podřepy
    • stoupat jen na operovanou nohu, házení míčkem, plus mírné podřepy
  • výpady – střídat obě nohy – postupně s činkami – celkově 3×10 na každou nohu
  • výstupy na postel 3×10
  • protažení vestoje kvadricepsu – přitáhnout rukou patu k zadku, podsadit pánev
  • protažení lýtka – natažená noha dozadu, špička směřuje dopředu, přední noha pokrčená
  • protahování zadní strany – ve dřepu s unožením a přitažením špičky

 

Od konce 4. a začátku 5. měsíce po operaci

  • obden posilování
  • obden rotoped 20 minut na vyšší zátěž nebo kolo venku. Zvyšovat dobu nebo zátěž.
  • plus plavání
  • plus zkoušet klusat venku na rovném měkkém povrchu
  • každý den ohýbání a propínání
  • 1 den úplně volno
  • jizva – jen občas zkontrolovat
  • mobilizace čéšky – občas

Posilování:

  • rotoped 5 minut na zahřátí na nejmenší zátěž

Vše 3 x 15

  • vsedě s nohou svěšenou ze stolu natahovat nohu se závažím 2 kg
  • na boku se závažím 2 kg zvedat nataženou nohu – vnější strana stehna
  • na boku se závažím 2 kg zvedat nataženou nohu – vnitřní strana stehna
  • vkleče na zdravé noze zvedání a krčení operované nohy se závažím 2 kg
  • podřepy se srovnaným kolenem 3×10 se zátěží
  • výpony – na jedné noze
  • schody po dvou
  • balanční podložka – stát na ní s mírně pokrčenýma nohama
    • stoupat jen na operovanou nohu, do podřepu, vydržet a zpět
    • hluboké dřepy
  • výpady operovaná noha vzadu
  • výstupy na postel 3×10
  • klus na místě dopředu dozadu do stran
  • dynamické výpady dopředu a do strany
  • klek na 4, odlehčování rukou a zátěž na kolena, pak posun dozadu na nácvik dřepu
  • protažení vestoje kvadricepsu – přitáhnout rukou patu k zadku, podsadit pánev
  • protažení lýtka – natažená noha dozadu, špička směřuje dopředu, přední noha pokrčená
  • protahování zadní strany – ve dřepu s unožením a přitažením špičky

 

Od konce 5. měsíce po operaci

  • kolo nebo rotoped
  • plavání
  • běh (nejprve střídání chůze a klusu na měkkém rovném terénu)
  • balanční podložka – stát na ní s mírně pokrčenýma nohama
    • stoupat jen na operovanou nohu, do podřepu, vydržet a zpět
    • hluboké dřepy
  • klek na 4, odlehčování rukou a zátěž na kolena, pak posun dozadu na nácvik dřepu
  • natahování a pokrčování

Posilování

V posilovně, ca 3 x týdně. Zátěž přidávat postupně, začít pouze s lehkou zátěží. U každého cviku 3 série, počet opakování v jedné sérii podle obtížnosti cviku, zpočátku 8 až 12, přidávat na 15. Před cvičením krátce zahřát na rotopedu a protáhnout svaly. Po cvičení opět protáhnout. Procvičit podle vybavenosti posilovny všechny svalové partie stehen a lýtek:

  • abduktory
  • adduktory
  • předkopávání
  • zakopávání
  • leg press
  • výpony
  • výstupy na stupínek (buď se zátěží např. na lavičku, nebo na vyšší stupeň odpovídající např. výšce postele)
  • pokud je možnost, dobré je cvičení na tzv. bosu (gumová polokoule). Lze najít videa na youtube s příklady cvičení.

 

Od konce 6. měsíce po operaci

Posilování v posilovně – totéž jako v minulém měsíci, ale postupně přidávat zátěž, případně počet opakování. Přiměřeně, nespěchat. Posilovat až do úplného nárůstu stehenních svalů jako na zdravé noze.

Postupný návrat ke všem sportům.

 

Rada na závěr

Opravdu se nesnažte nic uspěchat, nic neurychlíte, naopak – při nepřiměřené zátěži se může rehabilitace a návrat do normálu hodně protáhnout.

 

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved · Green Hope Theme by Sivan & schiy · Proudly powered by WordPress

„Muži nedovedou ocenit vlastní ženy. To přenechávají druhým.“ Oscar Wilde